Senioři se učí, jak dezinformátorům neskočit na špek
Nenechat se napálit, umět rozlišit pravdivou informaci od fake news, a hlavně přijít na to všechno sám. To učí seniory v pražském Centru Elpida v cyklu Život v době informační 2.0.
“První seminář o médiích Nežerme jim kachny jsme odstartovali v dubnu 2016. Všimli jsme si, že seniorům někdy chybí základní obezřetnost a schopnost rozlišovat důvěryhodnou informaci od té zavádějící či lživé. Seniory jsme vedli ke kritickému myšlení při čtení zpráv, sledování videí a reklam,” říká Jan Bartoš, vedoucí kulturního a vzdělávacího Centra Elpida.
Nejvíce se osvědčila nenásilná a zábavná forma. V aktuální nabídce najdete bezpočet přednášek, seminářů, exkurzí, ověřovacích dílen a besed, které mají jedno společné – učit se neskákat na špek, mít všech pět pohromadě a neztrácet zdravý selský rozum.
„Aby senioři mohli kriticky uvažovat, musí vědět, jak zpráva vzniká. Nový cyklus pomůže čelit náporu reklamy, bezpečně se pohybovat po internetu nebo debatovat s hosty o hodnotách, jako jsou svoboda slova či státní propaganda,“ dodává Bartoš.
Na programu se podílí redaktoři Jindřich Šídlo a Světlana Witowská, spolupracují i redakce. Po exkurzi do ČTK se senioři podívají do zákulisí Deníku N nebo týdeníku Respekt, kde se jim budou věnovat zkušení redaktoři.
Odhalit lživou zprávu si mohou senioři vyzkoušet i na dálku v online ověřovací dílně. „Nálepka, že český senior je typický šiřitel fake news je nefér a výzkumy tomu ani neodpovídají,“ říká Jaroslav Valůch, lektor ověřovacích dílen a vedoucí programu ověřování informací a mediálního vzdělávání v organizaci Transitions. Zmiňuje to i v prvním díle podcastu OLD'S COOL, který se zabýval fake news. V druhé části podcastu si moderátorka Adéla Lichková povídá o fake news přímo se seniory.
Elpida spojila síly a profesní expertízu s Transitions, posilující nezávislost a profesionalitu investigativní žurnalistiky. Vznikly tak přenositelné vzdělávací moduly pro místní organizace (knihovny, kluby nebo redakcee) v oblasti mediálního, digitálního a občanského vzdělávání seniorů a starších dospělých. Díky nové metodice a proškoleným lektorům projekt skrze tyto místní organizace posiluje důvěru seniorů v kvalitní žurnalistiku, ve vlastní schopnosti se zorientovat v informačním chaosu a odolnost vůči manipulativnímu a dezinformačnímu působení.
Níže najdete výběr z cyklu Život v době informační 2.0 pro tento rok:
10. 10. Beseda Jindřicha Šídla s přední českou novinářkou a moderátorkou Světlanou Witowskou
19. 10. Základy žurnalistiky a sociální sítě
16. 10. Exkurze do týdeníku Respekt
30. 11. Agenturní žurnalistika
Mediální vzdělávání seniorů a starších dospělých v regionech prostřednictvím místních organizací a institucí je podpořeno z programů Active Citizens Fund.
Kontakt pro média
Iveta Čížová ~ PR ~ iveta.cizova@elpida.cz ~ +420 773 480 505
Jan Bratoš ~ vedoucí kulturního a vzdělávacího Centra Elpida ~ jan.bartos@elpida.cz ~ +420 777 037 112
Elpida znamená řecky naděje. Je to ale také jméno organizace, která pomáhá seniorům stát se sebevědomou a respektovanou součástí společnosti. V duchu motta Old’s Cool mění Elpida pohled na stáří – provozuje vzdělávací a kulturní Centrum Elpida pro seniory z celé Prahy a krizovou Linku seniorů, založila značku Ponožky od babičky, vydává časopis VITAL, pořádá mezigenerační Old's Cool festival. Zkrátka se snaží, aby čeští senioři vedli plnohodnotný & veselý život.